איתמר הפטר | קודם מפסיקים את הפעילות ואז “מאפסים” נתונים. כך משנים את ממוצע הניטור לטובת המפעלים המזהמים.

יתבתחילת השבוע חשף עיתון "הארץ", שלרגל ביקורו של מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה מר ישראל דנציגר במכל האמוניה במפרץ חיפה, הופסקה פעילותו של המיכל, על פי הנטען בכתבה, על מנת שלא ייחשף מנכ"ל המשרד לאירועי סביבה אשר עלול המכל לגרום במהלך ביקורו.
בעבר, הציג מנכ”ל  חיפה כימיכלים מר' נדב שחר למתן חודרוב מחדשות 10 “ניסוי חשיפה” לאמוניה, ניסוי אשר התקבל בגיחוך רב על ידי פרופ' אהוד קינן, מי שחיבר את “דוח האמוניה” שעל בסיסו החליטו כלל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל על ריקון המכל.
בכתבת ”הארץ” נחשפה תכתובת פנימית בה תועדה השבתת המיכל, אך במקביל תועדה שליחת דואר אלקטרוני בנוגע לכיול אנלייזרים (מוניטורים) ספציפיים הקשורים להזרמת האמוניה למפעל דשנים (מוניטורים N1 ו N2).
כיול אנלייזרים בחיכ
וכך, עם חזרתו של הקו לפעולה תקינה בשעה 13:00 תועד מערך הניטור במוניטורים הרלוונטיים למיכל, בסטטוס 3 שמשמעותו “הפסקת מתקן”, בדוח החצי שעתי.
נתונים אמוניה

אומנם הדוח החצי שעתי אינו הדוח שמהווה בסיס לאכיפה אלא הדוח השש דקתי, וזה, אינו מוצג לציבור באתר האיגוד.
אך גם אם היתה הגישה לדוח השש-דקתי, סביר להניח שסטטוס 3 ו 4 (תקלת מכשיר ניטור), שהרי מצבים אלו הכרחיים על מנת לקבל סטטוס 3 בממוצע החצי השעתי, כאשר הסטטוסים הנם בין 1-4.

כמו-כן, תועדה ירידה חריגה ברמות ה NOx במוניטור N2 מרמה של 86.34ppm ל 0ppm בין השעות 12:30-14:00, אז עלתה רמת החומר חזרה ל-85.53ppm, דבר המעיד על העדר מדידה בטווח הזמנים הנ"ל.
למען הסר ספק, הבדיקה בוצעה היום, וזאת לאחר שעבר הזמן הקבוע בחוק לצורך דיגול נתונים.
אין זאת הפעם הראשונה שצוות סביבתית מבחין בנתונים המעוררים תהייה במערך הניטור, ואף הוגשו מטעם הצוות מספר תלונות עבר בנושא לגורמי הרגולציה השונים.
דומה שזהו מצב חריג, בו הרגולטור מעלים לכאורה נתונים וזאת לפי בקשתו של הגורם המזהם, דבר אשר אינו מתקבל על הדעת לנוכח העובדה שעל בסיס מערך הניטור המהווה שומר הסף לבריאות התושבים אושרו התוכניות להרחבת התעשייה המזהמת במפרץ.

מפתח אפליקצית "סביבתית", מנהל מחלקת הפיתוח ב"מרכז לתלונות סביבה של הציבור במפרץ חיפה".

עם התגית: , , , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-אירועים בבדיקה, כללי, מידע "סביבתית"
5 תגובות ב“איתמר הפטר | קודם מפסיקים את הפעילות ואז “מאפסים” נתונים. כך משנים את ממוצע הניטור לטובת המפעלים המזהמים.
  1. צעירה נחמיאס הגיב:

    כל הכבוד ותודה לכם צוות מופלא.
    יישר כוח!

    נדמה לי שקוראים לו ישראל דנציגר

    אהבתי

  2. […] הפטר מצוות האפליקציה: "לאחר חשיפת כיול המוניטורים והשבתת המכל בזמן ביקור המנכ…, אסור למשרד להגנת הסביבה כלל לחשוב על האפשרות לאשר את […]

    אהבתי

  3. […] ואף השבתת מערך הניטור במקרים מסוימים לכאורה, כפי שנחשף כאן. חשוב שהציבור ימשיך להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות, נראה […]

    אהבתי

כתיבת תגובה