ציניות משפטית מבית חיפה כימיכלים

אז לאחר ששתי ערכאות משפטיות החליטו באופן ברור לרוקן את מכל האמוניה, הגישה אתמול בבוקר חיפה כימיכלים בקשה לעיכוב ביצוע ורשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי.

שופט בית המשפט העליון, כב' השו' אורי שהם, קיבל אמש (29/3/17) את בקשתם בהחלטה לקונית לעיכוב הביצוע, והעביר את הדיון בסוגיה למותב מורחב של שלושה שופטים והורה על עיכוב ביצוע פסק הדין עד למתן החלטה אחרת.

אתמול בשעות הערב, החליטה חיפה כימיכלים באמצעות סמנכ"ל התפעול של המפעל, עמיחי זיידר, WhatsApp Image 2017-03-29 at 23.17.40לחדש את בקשתו משלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, לייבא אמוניה לצורך מילוי המכל במסוף הכימיכלים במפרץ חיפה.
בבקשתו מציין זיידר, כי במסגרת ההחלטה לעיכוב ביצוע מתבקש המשרד להגנת הסביבה לאפשר לו לייבא אמוניה באמצעות אוניה בשנית, למרות ששתי ערכאות משפטיות קבעו בממצאים של עובדה, לאחר שניהלו דיונים ארוכים, שהמכל מהווה סיכון בלתי מידתי לתושבי מפרץ חיפה.

הבקשה שהוגשה, מהווה שימוש ציני במערכת המשפט, ושימוש זה מונע רק מאינטרס אחד ויחיד, בצע כסף על חשבון ביטחונם של כלל תושבי מפרץ חיפה, כשעל הדרך מבצע המפעל שימוש ציני בעובדיו כאשר הוא דואג לאיומי "חרב הפיטורין" שמרחפת מעל ראשם, ערב חג הפסח.
אין כל בסיס לקביעה שיהיה צורך לפטר היקף נרחב של עובדים, האמוניה ברובה כפי שקובעים דוחות המומחים מיועדת להפקת חומצה חנקתית לצורך הליך יצור הדשנים.
אומנם הליך ייבוא החומצה מהודו יקר יותר, אך הכמויות אשר יצטרכו להגיע לתחומי המפרץ, וזאת עד שימצא פתרון קבע לסוגיית האמוניה, קטנות בהרבה ועל כן הסיכון ממנה פוחת בהרבה.

לגבי שימוש האמוניה במשק הישראלי, יוכלו המפעלים לנהוג כפי שכבר נוהגת חברת חשמל בחלק ממתקניה ולהשתמש באוראה לצורך התהליך.
השימוש באוראה הרבה פחות מסוכן לסביבה ולאדם, ולא תמיד שיקולי הרווחיות הם אלו שצריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות.

על המשרד להגנת הסביבה להוות שומר הסף, ולא לאפשר את הבקשה ההזויה אשר תהווה מעין קבלה של החלטת הערעור על פסק הדין, עוד לפני שבית המשפט כלל התכנס לדון בסוגיה.
אישור הבקשה יהיה מעין הצהרה של המשרד להגנת הסביבה כי הוא תומך בחיפה כימיכלים, ואינו רואה את טובתם של מיליון תושבי המפרץ.

עו"ד שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר חיפה וחברה בצוות האפליקציה: "אני מצפה מהמשרד להגנת הסביבה למלא את תפקידו בהגנה על הציבור הרחב ולדחות את הבקשה על הסף.
חברת חיפה כימיקלים מהתלת בכולנו אך בראש ובראשונה במשרד להגנת הסביבה. במשך שנים נמנעה מלגשת למכרז של המשרד להקמת מפעל בדרום ואילו עכשיו היא נזכרת להציע את אותו פתרון שהיה אמור לצאת לפועל כבר לפני שלוש שנים.
אין לתת אמון בחברת חיפה כימיקלים. יתרה מכך ההחלטה לעכב ביצוע פסק הדין אין משמעה מילוי המכל וזוהי רק פרשנות של החברה. אני קוראת לשר אלקין לעמוד בהתחייבויותיו לדאוג לתושבי מפרץ חיפה אשר בכל דקה שהמכל מלא באמוניה מסכנת את חיינו."

 איתמר הפטר מצוות האפליקציה: "לאחר חשיפת כיול המוניטורים והשבתת המכל בזמן ביקור המנכ"ל, אסור למשרד להגנת הסביבה כלל לחשוב על האפשרות לאשר את הבקשה ההזויה הזאת.
באין שומר סף, וכששתי ערכאות משפטיות אומרות את דבריהן באופן חד וברור כל כך, אסור לתת למפעל יד כשהוא עושה שימוש ציני בהליכי המשפט, כאשר הסיכוי לאישור בקשתו לגופה נמוך ממילא.
עדיף שבמקום לחשוב איך למשוך עוד זמן, הנהלת חיפה כימיכלים תתחיל לחשוב על פתרונות".

צוות "סביבתית", המרכז לניתוח תלונות סביבה של הציבור במפרץ חיפה.

עם התגית: , , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-כללי, מידע "סביבתית"

כתיבת תגובה