תדהמה במשרד להגנת הסביבה: בנזן באוויר במפרץ חיפה | מאת: איתמר הפטר- צוות 'סביבתית'

המשרד להגנת הסביבה גילה בתדהמה: במפרץ חיפה יש בנזן באוויר.
אתמול בשעות הערב הוציא המשרד להגנת הסביבה הודעה מפורטת, בה הוא מתריע לציבור על ערכי בנזן גבוהים אשר נמדדו בנפת חיפה.
הודעה זאת באה לאחר שמזה מספר ימים אנשי צוות 'סביבתית' עוקבים אחר הנושא בעקבות הדיווחים האנושיים וההתראות המתקבלות במערכת ממערך הניטור, ומתנהלים מול אנשי המשרד להגנת הסביבה.

על פי לשון ההודעה, בשל העלייה בריכוזי הבנזן בנפת חיפה, המשרד להגנת הסביבה בודק את הנסיבות ו"ינקוט בצעדים מול מקורות הזיהום – בהתאם לממצאי הבדיקה."
בנזן הוא תרכובת אורגנית דליקה, חסרת צבע ורעילה, והוא מקושר לפעילות המפעלים הפטרוכימיים.
לפי ההודעה בשבועות האחרונים זיהה המשרד להגנת הסביבה מגמת עליה בריכוזי הבנזן שנמדדו בסמוך למתחם הפטרוכימי ואף תועדה חריגה מערכי הסביבה.
ביחס לרבעון המקביל אשתקד, חלה עליה של בין 15%-30% בערכי החשיפה, ומגמת העלייה החריפה כך שבחודש אפריל שהוא תחילתו של הרבעון השני, נרשם ממוצע חודשי גבוה ב 40% בהשוואה לאשתקד.

בתחנת קריית בנימין לטענת המשרד, נמדדו 3 חריגות עם ערכים של עד 7.2 מק"ג/מ"ק, כשהתקן היממתי הנו 3.9 מק"ג/מ"ק, פתאום השיח באחוזים לא רלוונטי.
בניגוד למשרד להגנת הסביבה, אני דווקא מתעקש שכן לדבר רגע בשיח האחוזונים בנתון זה, על אף שאני מתנגד לו בכל תוקף.
בעוד שהפער המספרי בין הערך הנמדד לתקן (ערך הסביבה) הוא 3.3 מק"ג/מ"ק, פער שנשמע פעוט, בפועל, אך באחוזים הפער עומד על כ- 84.6% מעל לתקן.
אבל מה זה משנה הדיוק בנתונים, או הצורך להנגיש אותם לקהל שאינו בקיא במידות שאינו שמע מימיו? בחודש, באחוזים, זה נראה פחות נורא.
אגב, אם שאלתם, מק"ג/מ"ק זאת מידת המדידה שפירושה מיקרוגרם למטר מעוקב. מבולבלים? גם אנחנו.

c1chartimage (1).png

ערכי הבנזן שנמדדו בקרית בנימין ב 09/05/2017. בעקבות חריגה זאת יצאה ההודעה לציבור.

צלחתם את החישוב המתיש? בסופו בשורה, דבר אחד וודאי מהודעת המשרד להגנת הסביבה- כיוון הרוחות מעיד על קשר ברור בין ריכוזי הבנזן הגבוהים, לבין כיווני הרוח המגיעים ממתחם בז"ן, אומר לנו המשרד להגנת הסביבה, "ראו, יש אשמים", אך נחזור לכך בהמשך.
עוד מביע המשרד את דאגתו הכנה, והוא טוען שהוא פועל באופן מיידי על מנת לזהות את מקור פליטת הבנזן ולפעול להפסקתו.

מבז"ן  נמסר בתגובה, איך לא, שהנתונים הפתיעו אותם ולהם לא ידועה כל חריגה בבנזן, לטענתם הם "יבחנו את הנתונים עם אנשי המשרד להגנת הסביבה", ולאחר מכן יפעלו ויגיבו בהתאם. עכשיו חשוב שנבין, עליה דרמטית בחשיפה לבנזן, שהוא חומר מסרטן וודאי על פי מדד ארגון הבריאות העולמי משמעותה – עליה במספר החולים במפרץ חיפה, המקום החולה ביותר בישראל.
האם נמצא התאמה לנתונים כאשר רשם הסרטן יפרסם להבא את נתוני התחלואה במפרץ? ימים יגידו.

לראשונה מזה המון זמן במהלכו היו חשופים התושבים לסיכונים רבים כמו האינוורסיה, חריגות הNOX ממתקני בז"ן ועוד, מוציא המשרד להגנת הסביבה הודעת אזהרה לציבור, ובמסגרתה הוא ממקד את מקור הזיהום למתחם בז"ן, אך לא יודע להצביע על מקור פליטת הבנזן ולפעול להפסקתו.
לא בכדי אמון הציבור במשרד להגנת הסביבה הולך ומתפורר, בכל הודעה נחשף טפח ומוסתרים טפחיים, וכל זה כשעל הפרק עומדות תוכניות להרחבת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה.

גם תושבי קריית חיים נחשפו באופן ממוקד לבנזן בערכים גבוהים בינואר האחרון, אז לאחר פניית צוות 'סביבתית' למשרד, התברר כי הייתה דליפה באחד המכלים בטרמינל קריית חיים של תש"ן, אשר הובילה לעליית המזהם באוויר, מזהם מסרטן וודאי.
במדינה מתוקנת היה המתחם מושבת עד לבירור מקור הפליטה, שגורם לחשיפה גבוהה כמעט פי שניים מערך הסביבה כשמדובר בחומר מסוכן כל כך לאדם, לחי, לצומח, ולקרקע.
לא כל שכן במדינה מתוקנת לא היו כרגע על הפרק תוכניות נוספות להרחבת המתחם הפטרוכימי שעה שגם כשהמשרד להגנת הסביבה יודע שהמקור הוא מתחם בז"ן, הוא אינו יודע לאתר את מקור הדליפה.

יחד עם האמור, אין מחלוקת כי פרסום ההודעה הנו צעד חריג, ואף מעורר ציפייה. האם המשרד יקיים תפקידו ויגן על הסביבה?
בימים האלו נידונות בערכאות המשפטיות השונות ובוועדות התכנון, מגוון תוכניות להרחבת התעשיה המזהמת במפרץ, נמל המפרץ נבנה בימים אלו, פארק הקישון נמצא בסכנה – האם המשרד ישנה גישה ויתנגד לתוכניות הללו?

רב הנסתר על הגלוי, ניסיון העבר מלמד שבדרך כלשהי עומד המשרד בסופו של דבר לצידם של המפעלים המזהמים, אם במתן היתרי פליטה, אם בחקירת הנתונים ביחד עם נציגי המפעלים כפי שמצהיר בז"ן בתגובתו, ומבלי שיהיה בעת הבירור איש מטעם ארגוני הסביבה, ואם בדיגול (מחיקת) הנתונים ואף השבתת מערך הניטור במקרים מסוימים לכאורה, כפי שנחשף כאן.
חשוב שהציבור ימשיך להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות, נראה שהמאבק הציבורי (על אף המלחמות הפנימיות והמיותרות בו) מתחיל לשאת פירותיו, ואם ישכיל הציבור להעלות את רף הלחץ אשר הוא מפעיל על מקבלי ההחלטות, או אז אנו צפויים לנחול הצלחות מרובות לטובת חייהם של כלל תושבי המפרץ.

מפתח אפליקצית "סביבתית", מנהל מחלקת הפיתוח ב"מרכז לתלונות סביבה של הציבור במפרץ חיפה".

עם התגית: , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-כללי, מידע "סביבתית"
תגובה אחת ב“תדהמה במשרד להגנת הסביבה: בנזן באוויר במפרץ חיפה | מאת: איתמר הפטר- צוות 'סביבתית'

כתיבת תגובה